Logo tasarımının bir firma için oldukça önemlidir, ülkemizde tüm tasarım alanlarında olduğu gibi bu alanda da bir miktar ihmal var. Oysa sürdürülebilirliğin kriterlerinden birinin de iyi tasarım olduğu vurgulanıyor. Hal böyle iken sizlerle “Etkili bir logo tasarımı nasıl olmalıdır? Nelere Dikkat Edilmeli?”
Yeni kurulan veya yeni bir logoya ihtiyaç duyan işletmeler için… Buyrunuz logo tasarımında dikkat edilecekler:
Uygunluk
Logonuz sektörünüzle uyumlu mu? Bunu anlamak aslında bir miktar bilgi gerektiriyor olabilir ama araştırarak da bir fikre sahip olabilirsiniz… Örneğin yiyecek içecek sektörü daha çok tepesi olan/başlıklı logolar kullanma eğiliminde… Tabi ki bu tür bir gruplama/bakış açısı grafik tasarımında bir anlam ifade ediyor ama o konuya girersek yazı biraz uzayabilir, belki bir başka yazıya diyelim :).
Bu konuda fikir sahibi olmak için sizinle aynı sektördeki şirketlerin logolarını inceleyebilirsiniz. Sadece Türkiye’de değil, yurt dışındaki örneklere de bakmanızı özellikle tavsiye ederim. Tabi ki yeni logonuz bu logolara benzeyecek diye bir kural yok, hatta bunların tamamen dışında da bir tasarım olabilir… Diğer logolara bakmak size sektörünüzün genel görsel algısı üzerinde fikir verecektir.
Unutmayın ilk kuralımız logonuzun sektörünüzle uyumlu olması, doğrudan sektörünüzü çağrıştırması!
Sadelik
Logonuz sektörünüzle uyumlu mu? Bunu anlamak aslında bir miktar bilgi gerektiriyor olabilir ama araştırarak da bir fikre sahip olabilirsiniz… Örneğin yiyecek içecek sektörü daha çok tepesi olan/başlıklı logolar kullanma eğiliminde… Tabi ki bu tür bir gruplama/bakış açısı grafik tasarımında bir anlam ifade ediyor ama o konuya girersek yazı biraz uzayabilir, belki bir başka yazıya diyelim :).
Bu konuda fikir sahibi olmak için sizinle aynı sektördeki şirketlerin logolarını inceleyebilirsiniz. Sadece Türkiye’de değil, yurt dışındaki örneklere de bakmanızı özellikle tavsiye ederim. Tabi ki yeni logonuz bu logolara benzeyecek diye bir kural yok, hatta bunların tamamen dışında da bir tasarım olabilir… Diğer logolara bakmak size sektörünüzün genel görsel algısı üzerinde fikir verecektir.
Unutmayın ilk kuralımız logonuzun sektörünüzle uyumlu olması, doğrudan sektörünüzü çağrıştırması!
Gölgeler, geçişler (gradient) ve diğer efektler tasarım yaparken veya ilk anda çok cazip görünebilir; bu cazibeye kapılmamakta fayda var!
Sadeliğe ve logonun net olarak algılanmasına en çok zarar verenler bu tür efektler…
Online dünyanın olmadığı geçmiş yıllarda sadece kağıt üzerinde veya billboard’larda vb alanlarda kullanılan logolarda bu tür efektler nispeten daha anlaşılır bir görünüm veriyordu ama günümüzde özellikle dijital ortamda bu tür efektler karmaşa yaratıyor.
Renk Bağlantıları
Renklerin kültürlere göre değişebilen anlamları var. Renklerin anlamlarını araştırın, sektörünüzle uyumlu bulduğunuz anlamlardaki renkleri kullanmaya gayret edin. Önce renk kartelanızı belirleyip daha sonra logonuzun grafik tasarımını bu seçtiğini renkler üzerinden de yapabilirsiniz.
Birden fazla renk kullanmak istiyorsanız ve logonuz online ortamlar dışında da görünecekse, bu durumda 2-4 renk arası tercih yapmanız öneriliyor (basılı malzemelerde birden fazla renk biraz daha zor bir uygulama, dikkat gerektiriyor, bu yüzden renk seçimini az sayıda tutmak baskı kalitesindeki riski azaltabilir). Ama eğer logonuzu ağırlıklı olarak web ortamında kullanacaksınız; fazla sayıda renk kullanmanızda çok da bir sakınca olmayabilir (yine de logonuzu kullanacağınız tüm alanları riskleri ile birlikte yazıp, ona göre karar vermeniz daha iyi olur sanırım).
Orantı
Logonuzu tek katlı bir ev kadar büyüttüğünüzü düşünün.. veya bir antetli kağıdın köşesindeyken 1-2 metre uzaklıktan baktığınızda okunabiliyor mu?
Logonuzu mümkünse kullanacağınız tüm alanlarda test edin. Hepsinde okunabilir/anlaşılabilir olmalı!
Şunu unutmayın, ekrandaki görünümle offline uygulamadaki görünüm çoğu zaman birbirini tutmaz. Uygulamada nasıl görünüyor? Ne kadar çok test edebilirseniz o kadar iyi!.